vs. NA

たまにはFFXIclopedia見てみよう第2弾。

蹴撃

  • Kick Attacks II is thought to have a base rate of 10%; that is, for each combat round, there is a 10% chance of a Kick Attack occuring.
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"Kick Attacks II"はLv71で習得する蹴撃第2段階を指しているはずなのに、なぜか10%。日本人プレイヤーの検証では12.5%。若干、あいまいな表現になっているのが気になる。

  • Equipment with the effect of "Kick Attacks +" is generally believed to increase the rate of kicks by that many percentage (i.e. +5 returns a 5% increase), although there is some evidence to suggest that a lower percentage is returned.
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こちらでもFAは出せていない様子。
察するに、これらの検証ではトドメのターンをカウントしているのでは? その結果、実際の蹴撃発動率よりも低く出てしまっている、とか。わかんないけど。

カウンター

  • Special damage types do not apply to counters. For example, Vampiric Claws normally deliver slashing damage, but during counters the damage type is blunt.
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これは知らなかった。まぁ持ってないんだけどw
"blunt"は「鈍器」を意味する単語で、ここでは打属性のこと。
これって、モンク以外のジョブだとどうなんだろう。たとえば、骨喰を装備した侍が星眼・心眼でカウンターした場合とか。斬属性なのか打属性なのか。

  • A character under Sleep (Status Effect) will be unable to Counter the next attack if it lands. In terms of ballista, includes Double Attack, Dual Wield weapons, and multi-hit weapons such as Kraken Club.
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この段落だけ意味が分からなかった。ここでの"land"はどう訳すんだろう? 「被弾」だろうか。
たぶん、睡眠状態で、格闘や二刀流などの複数回攻撃を受けた際、初撃が当たって睡眠状態が解除されても、二撃目はカウンターできないよ、と言ってるんだと思うけど……ちょっと自信ない。

素のカウンター率についての言及が無い。何%だと考えられてるんだろ?

かまえる

  • Keeping this ability active will increase a character's counter rate to a base of ~50% before gear and merits.
  • The effect of "Enhanced Counterstance" on Melee Gaiters is not well understood, but is currently believed to be a flat enhancement of +10%, due to the results of recent tests.
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  • 装備・メリポの効果を除き、素のカウンター率をせいぜい50%程度まで引き上げる。
  • メレー足の「かまえる効果アップ」はよく分かっていないが、最近の検証では+10%程度。

ということらしい。
一方日本では、

カウンター+45
メレーゲートル(AF2)で効果アップ(カウンター+5)

ジョブアビリティ - モソク道 5代目

カウンター率アップは+45と言われ、AF2のメレーゲートルを装備することにより、さらに数値を+5することができる。

かまえる/FF11用語辞典

とある。これは比較的よく検証されてるので、正しいと思う。自分のログを解析してみてもそんな感じだし。
素のカウンター率10%であることを考えれば、それぞれ5%ずつ、【かまえる】自体の効果を過小評価し、メレー足の効果を過大評価していて、併用した場合では辻褄が合っている感じだろうか。

  • While this ability is active, the user's defense rating is calculated only using the character's VIT and any bonuses from Minne. Defense bonuses and penalties from any other source (Armor, Job Traits, Protect) will be ignored (however, "Defense down" effects from enemies will still apply).
  • Combining with Job abilities that reduce defense, such as Berserk, will lower your defense further.
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ミンネの効果はある、だと……!? バッドステータスの防御ダウンと、バーサクの防御ダウンが有効なのもあんまり意識した事なかった。うむむ。